Slavisch Toneel en Film





Film

Oorlog en vrede: Centraal- en Oost-Europese filmreeks

Zes filmvertoningen, zes live interviews met de makers.
Datum/tijd: donderdagen, 17-19u, Locatie: Vox Pop, Binnengasthuisstraat 9, Amsterdam

Welke rol speelt nationaliteit voor onze persoonlijke identiteit? Wat gebeurt er als een familie te maken krijgt met collectieve trauma's? Hoe ziet het leven van gewone mensen eruit in tijden van oorlog en repressie? Hoe beleven ooggetuigen van historische en actuele gebeurtenissen die momenten? In april en mei vertoont de opleiding Russische en Slavische studies zes films uit de jaren 2010 over Rusland en Centraal- en Oost-Europa, door erkende en nieuwe filmmakers uit Nederland en uit de regio. Centraal staat de spanning tussen politieke onrust en het dagelijks leven. Soms doorkruist De Geschiedenis dat leven met grof geweld, soms is het veel gewoner dan clichés over Oost-Europa ons vertellen. De films worden gevolgd door een Q&A met de makers.

Programma -- klik op de links voor trailers:

5 april - Alois Nebel (Jaroslav Rudiš)
12 april - De rode ziel (Jessica Gorter)
19 april - Beyond Words (Urszula Antoniak)
26 april - My Own Private War (Lidija Zelović)
3 mei -Liefde is aardappelen (Aljona van der Horst)
17 mei - 17-20 uur. In OUDEMANHUISPOORT C1.17 Sochi, All in the Game (Christine van Hout)

Reserveer hier

beyond

Beyond words

In het Ketelhuis, Amsterdam en in Filmhuis Den Haag.
Beyond words is een film van Urszula Antoniak, Met: Andrzej Chyra, Jakub Gierszal, Christian Löber

Een visueel verfijnde zoektocht naar identiteit in zwart-wit.

Michael, een jonge advocaat in Berlijn, krijgt onverwachts bezoek van zijn doodgewaande vader uit Polen. Zijn komst zet Michael aan het denken en hij betwijfelt zijn identiteit. Zal hij ooit ergens aan toebehoren, behalve aan Berlijn?

Beyond Words is de vierde speelfilm van Urszula Antoniak. Met Nothing Personal won ze eerder een Gouden Kalf voor beste regie, beste lange speelfilm, beste geluid en beste camera.

Liefde is aardappelen een film van Aliona van der Horst in De Balie

Op een dag krijgt Aliona van der Horst een erfenis: een zesde deel van een houten huisje op het platteland van Rusland. Het is het huis waar haar moeder opgroeide. Samen met haar Russische familieleden ruimt ze het huisje leeg en leert ze langzaamaan steeds meer over het onbekende verleden van haar moeder en vijf zussen. Makkelijk gaat dat niet. Men laat liever het verleden rusten en zeker de slechte dingen. Ze zijn er echter allemaal door getekend. Het gebrek aan alles. De vereiste opoffering aan de grote zaak. De onbelangrijkheid van de individuele mens. Heel voorzichtig weet Aliona de bijzonder ontroerende en indrukwekkende verhalen los te krijgen. En krijgen vermakelijke details ineens een heel andere lading.


Lees verder



De Rode Ziel een film van Jessica Gorter. Vanaf 24 november in Rialto en in diverse theaters in het land.

Hoe komt het dat er nog zoveel Russen zijn die Stalin blijven verdedigen als groot leider en held? De Rode Ziel legt de psyche bloot van de hedendaagse Rus en laat een wereld zien vol tegenstrijdigheden.
"Ik wil laten zien hoe mensen omgaan met pijnlijke herinneringen. Want elke Rus heeft te maken met deze geschiedenis, door zijn ouders of grootouders. Of hij wil of niet - elke Rus draagt nog steeds een stuk Sovjet-verleden in zich mee..."

Lees verder


strahov3

Film Stemmen uit de Toendra. De laatste der Joekagieren nu te zien op Youtube


Foto: Cecilia Odé

Deze prachtige film van Edwin Trommelen, Paul Enkelaar en Cecilia Odé gaat over de laatste Toendra Joekagieren. Deze film won Arktika 2012 (II International Non-Fiction Film Festival Saint Petersburg).
De documentaire volgt de Amsterdamse linguïste Cecilia Odé op haar laatste tocht naar de Toendra-Joekagieren, een verdwijnend poolvolk in Noord-Oost Siberië, dat zij al jaren ondersteunt bij het behouden van hun taal en cultuur.

De Toendra-Joekagieren, een nomadenvolk van rendierhouders wonen in de Russische deelrepubliek Sakha (Jakoetië), boven de poolcirkel. 63 van hen spreken nog Joekagiers, een taal die uniek in de wereld is omdat bij het vertellen van overleveringen de sprekers overgaan in gezang. Er zijn nog slechts twee oudjes in leven die dat goed beheersen, zodat dit unicum spoedig voorgoed van de aardbodem zal zijn verdwenen. Enerzijds als gevolg van de globalisering, anderzijds speelt klimaatverandering een rol, de smeltende permafrost maakt dat overleven in de toendra steeds moeilijker wordt.

Toneel

belgrado

Het Slavisch Toneel presenteerde op 10, 11 en 12 november in het Universiteitstheater haar nieuwe voorstelling Belgrado trilogie van Biljana Srbljanović’ in de vertaling van Natka Pupovac. Regie Jenny Stelleman.

Belgrado Trilogie gaat over emigranten uit voormalig Joegoslavië, voordat de oorlog daar uitbrak. Velen wilden toen de mobilisatie, het steeds sterker wordende nationalisme en de chaotische situatie, waarin het steeds moeilijker werd een baan te vinden, ontvluchten. Het werd een ware braindrain voor het land.
Emigratie is nu een zeer actueel thema, maar hoe was het eigenlijk met de emigranten van toen? Hoe is het hen vergaan? Welke problemen kwamen zij circa vijfentwintig jaar geleden tegen? Het aantal emigranten dat naar Nederland kwam was behoorlijk groot, toch hebben deze mensen hier min of meer onopgemerkt hun weg gevonden. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Srbljanović geeft ons een inkijkje in de diverse diaspora, op Oudejaarsavond op drie verschillende continenten met verschillende tijdzones: in Praag, Sydney en Los Angeles. Het gaat hier niet om de onvolkomenheden en de veelsoortige problemen van en met het gastland, maar veel meer om de menselijke kant van de emigranten zelf, waardoor het stuk een zeer universele uitstraling krijgt. Het harde en ongeromantiseerde beeld van het emigrantenleven is daarom heftig, soms shockerend, maar ook ontroerend en tragisch, tegelijkertijd absurd en komisch. Het stuk roept compassie op met de emigrant, waar deze ook vandaan komt. We vinden dat het stuk nu, nu het emigrantenvraagstuk zo prominent in Nederland en heel Europa op de agenda staat, het juist verdient om opnieuw opgevoerd te worden.

HET SLAVISCH TONEEL

Het streven van het Slavisch Toneel is om elk jaar een nieuwe voorstelling te maken met de vaste groep samen met een wisselende bezetting van (oud-) studenten onder leiding van Jenny Stelleman. Eerder werd met veel succes o. a. Overwinning op de Zon,  R.U.R. van Karel Čapek en Het ambtstbericht van Václav Havel opgevoerd. Op Slavisch Toneel staan de diverse toneelstukken met foto's. 

Muziek

balkan

Balkan Beat Band met o.a. DJ Neki Stranac

Vrijdag 9 februari vindt in het Onafhankelijk Cultureel Centrum in IT (OCCII) te Amsterdam een volgende editie van de Balkan Beat Bar plaats, met deze 18e editie de Servische DJ Neki Stranac als hoofd act. Dit talent uit Belgrado is vooral bekend geworden met de band ShazaLaKazoo.

Kaartjes kosten 6 euro. De deuren gaan open om 22.00, de avond eindigt om 04.00.

Lees verder